فارس گرافیک - مرجع گرافیک و طراحی ایرانیان سالمندان وخوددرمانی مجید قرایی جمعیت شناسی
نویسنده : محمد واحدیان - ساعت 13:12 روز دو شنبه 21 فروردين 1391برچسب:,

 

 

«زندگي سالم، طول عمر بيشتر»؛ شعار روز جهاني بهداشت 0122
خود درماني پديده شايع در بين سالمندان
» سرویس: اجتماعي - سلامت
کد خبر: 90121801710
پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۳
خوددرماني يکي از موارد شايع در افراد سالمند است که باعث بروز مشکلات فراوان درآنها مي شود.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، دکتراحساني فر کارشناس نظارت بر دارو در دانشگاهعلوم پزشکي البرز در رابطه با داروهاي مصرفي سالمندان گفت: بسياري از سالمندان بهدليل مشکلات جسمي و بيماري‌هاي مختلف بايد دارو دريافت کنند، اما بسياري از داروهاعوارض زيادي از جمله کاهش يا افزايش اشتها، تغيير حس چشايي، يبوست، ضعف، اسهال وتهوع دارند.
وي با تاكيد بر اينكه مصرف دوز بالاي ويتامين‌ها و املاح‌ها هم مشابه داروهامي‌تواند مشکلاتي ايجاد کنند، خاطر نشان كرد: سالمندان بدون مشورت پزشک به هيچ وجهنبايد دارويي مصرف کنند.
وي افزود: دوز داروي مصرفي در سالمندان با جوانان در بسياري از موارد متفاوت استکه اين نکته مد نظر کليه پزشکان قرار دارد لذا به اين نکته تاكيد مي‌شود که از دادنخودسرانه دارو يا دوز داروي متداول به سالمندان خود داري شود.همچنين بهتر استسالمندان مکمل هاي غذايي را با نظر پزشک و يا داروساز دريافت کنند، زيرا دوزهايبالا و خودسرانه مکمل ها گاهي نه تنها سودي در بر ندارند بلکه مي تواند مشکل سازنيز باشند .
اين کارشناس نظارت بر دارو اضافه کرد: در سالمندان بحث مهم ديگر اين است کهسالمندان تعداد زيادي دارو را همزمان مصرف مي کنند که برخي داروها مي توانند بر همکنش هايي خاصي در افراد ايجاد کنند و تداخلات خاصي را به همراه داشته باشند که گاهيمضر بوده . ازاين رو اين سالمنداني که چندين دارو را مصرف مي کنند بايد بدانند کهدر مراجعه به پزشک حتي براي يک سرماخوردگي ساده بايد ليست داروهاي مصرفي خود را بههمراه داشته باشند تا توسط پزشک معالج کنترل شود و از تداخلات دارويي جلوگيري شود.
دکتر احساني فر همچنين در رابطه پديده خود درماني در بين سالمندان اظهار داشت: خوددرماني يکي از موارد شايع در افراد سالمند است که باعث بروز مشکلات فراوان درآنها مي شود چراکه براي اکثر اين افراد مراجعه به پزشک سخت است بنابراين نسبت بهساير گروه ها توصيه هاي اطرافيان را جهت درمان به راحتي پذيرفته و داروهاي مختلف رابدون دليل مصرف مي کنند. همچنين برخي از افراد داروهاي خود را براي اقوام و آشنايانبا همان ميزان که براي ايشان تجويز شده به ديگران توصيه مي کنند که دراين صورت ممکناست منجر به بروز مشکلات زياد و حتي مرگ مي شود.
به گفته وي از سالمندي نمي‌توان پيشگيري کرد اما حفظ سلامت در سنين سالمندي بهعادات و شيوه زندگي افراد در طول زندگي بستگي کامل دارد.
گفتني است امسال سازمان جهاني بهداشت موضوع "سلامتي و سالمندي" را اولويتبهداشتي كشورها اعلام كرده است و شعار روز جهاني بهداشت سال 2012 زندگي سالم طولعمر بيشتر نامگذاري شده است
© Copyright 1998-2012 Iranian Students' News Agency – ISNتهیه کننده:مجیدبلوچ قرایی    

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: